TAJUK 13: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN
PENGENALAN
Pengurusan alam pembelajaran di sekolah yang cekap
adalah sangat penting untuk memastikan proses pembelajaran berjalan dengan
lancar, memenuhi masa yang diperuntukkan untuk mengajar dan memastikan objektif
pengajaran dan pembelajaran tercapai. Guru
memainkan peranan yang penting dalam pengurusan alam
pembelajaran.
Guru
perlu menguruskan dan merancang sebelum, semasa dan selepas sesi pembelajaran
supaya sesi pembelajaran berlangsung dengan lancar dan memanfaatkan masa yang diperuntukkan
sebaik mungkin.
Menurut Mok Soon Sang (2011), pengurusan bilik darjah adalah
satu proses pembentukan suatu alam pembelajaran serta usaha untuk
mengekalkannya agar objektif yang ditetapkan tercapai.
Kajian
mendapati bahawa guru yang menjadikan pengurusan bilik darjah sebagai proses
mewujudkan dan mengekalkan keberkesanan persekitaran pembelajaran akan
cenderung untuk berjaya berbanding guru yang menekankan tugas sebagai guru disiplin
dan pentadbir semata-mata (Good & Brophy; 1994, Jones & Jones, 2004).
PROSES SEBELUM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DILAKSANAKAN
Persediaan Pengurusan Alam Pembelajaran
PROSES SEMASA PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DILAKSANAKAN
Cabaran dan Permasalahan yang Dihadapi oleh Guru
Peranan dan Aksi Guru Semasa Pengajaran dan Pembelajaran Dilaksanakan
Isu-isu yang berlaku di sekolah
PROSES SELEPAS PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DILAKSANAKAN
Refleksi Guru Selepas Pengajaran dan Pembelajaran Dilaksanakan
ANALISIS SWOT
RUMUSAN
Pengurusan
alam pembelajaran yang cekap dan efektif adalah merupakan kunci utama dalam
keberhasilan sesuatu pengajaran dan pembelajaran. Setiap langkah yang diambil
memerlukan perancangan yang strategik terlebih dahulu untuk memudahkan
keberhasilan objektif pdp dicapai. Langkah-langkah yang dilaksanakan perlu
dipantau dan dinilai dari semasa ke semasa untuk mengetahui tahap pencapaian
dan keberhasilan sesuatu perancangan.
Oleh itu, setiap perancangan pengurusan
alam pembelajaran meliputi aspek sebelum, semasa dan selepas pdp perlu
berfungsi dan bergerak sepenuhnya untuk mencapai matlamat atau objektif
sasaran. Sekiranya salah satu komponen tidak berfungsi ianya boleh meruntuhkan
kualiti pengurusan alam pembelajaran dan mengakibatkan kegagalan untuk mencapai
objektif sasaran.
RUJUKAN
Foziana
Jamaludin Mohamed. Yusoff Mohd Nor & Mohd Izham Mohd Hamzah (2018). Latihan
Dalam Perkhidmatan: Pengurusan Bilik Darjah. Jilid 2 (1): 1-12
James Ang Jit Eng. (2014). Pengurusan bilik darjah: Strategi-strategi mewujudkan komuniti pembelajaran. Kuala Lumpur. BS Print (M) Sdn. Bhd.
James Ang Jit Eng. (2014). Pengurusan bilik darjah: Strategi-strategi mewujudkan komuniti pembelajaran. Kuala Lumpur. BS Print (M) Sdn. Bhd.
Muhammad Faizal A. Ghani,Norfariza Mohd Radzi,Simin
Ghavifekr,Husaina Banu Kenayatullah. April 2014. Pengurusan Disiplin Murid di
Sekolah Kawasan Bandar dan Luar Bandar: Perspektif Pemimpin Sekolah.Fakulti
Pendidikan Universiti Malaya. https://jupidi.um.edu.my/article/view/8282/5746
Wong W.S, K Maisah Osman. Jilid ke-3,2018.Pembelajaran Berasaskan
Permainan dalam Pendidikan Stem dan Penguasaan Kemahiran Abad Ke-21.
Comments
Post a Comment